De ontwikkeling van het Ysis Zorgdossier is in volle gang. We hebben heel veel gedaan in 2020 en we zijn er bijna. Er komen steeds meer ideeën bij hoe het nog beter kan. We stellen jullie geduld langer op de proef dan we verwacht hadden. Pas als wij echt tevreden zijn over hoe alles werkt, durven wij te zeggen dat de eerste versie klaar is.

Laatste voorbereidingen voor pilot

We starten binnen enkele maanden met de eerste pilot. We kijken er naar uit om zorgprofessionals te laten werken met het Ysis Zorgdossier. Zij zullen het zorgdossier toetsen op de inhoud en gebruiksvriendelijkheid. We zijn heel benieuwd of ze inderdaad direct en snel kunnen vinden wat ze willen weten en kwijt kunnen wat ze willen vastleggen. Uiteraard verwachten we verbeterpunten van de gebruikers waarmee we het dossier in de volgende releases nog slimmer en intuïtiever kunnen maken.

Een zorgdossier dat écht helpt 

In onderzoek van Vilans wordt bevestigd dat medewerkers in de zorg veel regeldruk ervaren. Het zorgplan (in alle sectoren op 1) en het elektronisch cliëntendossier (in de verpleeghuiszorg op 2 en in de wijkverpleging en gehandicaptenzorg op 3) spelen daar een grote rol in. Wij hebben ons ten doel gesteld om met het Ysis Zorgdossier bij te dragen aan een oplossing.

Wat wil je weten en wat wil je kwijt

Om deze ambitie waar te maken zijn er twee uitgangspunten van waaruit we alle processen uitwerken. Wat wil je weten? en Wat wil je kwijt? en hoe vind je op die 2 vragen het snelst een antwoord in het zorgdossier zodat het dossier je geen tijd kost maar oplevert.

Wie ontwikkelen het zorgdossier? 

Bij GeriMedica werkt ons Zorgdossier ontwikkelteam aan niets anders dan het zorgdossier. Daarnaast zorgen zij samen met collega’s van het behandeldossier dat het Ysis Behandeldossier en het Ysis Zorgdossier soepel op elkaar aansluiten. Ruth van der Esch en Nienke Klerk zijn de inhoudsdeskundigen. Hans Soek zorgt dat het dossier gebruiksvriendelijk is. Ze stellen zich hieronder voor:

Ruth kent de werkprocessen, richtlijnen en protocollen in de zorg. Ze werkte 20 jaar in de VVT, als verpleegkundige, manager en projectleider. Ze kijkt naar de werking van systemen, met de bril op van de zorgprofessional, vanuit de inhoud. “Ik zie dat zorgmedewerkers teveel tijd kwijt zijn aan het ECD, daar ligt een enorme uitdaging”. Haar missie; een systeem dat draait om eenvoud, intuïtie en gebruiksgemak zodat je meer bezig kan zijn met je vak.

Nienke ondersteunde al vele zorgorganisaties met het implementeren van verschillende elektronische zorgdossiers. “Het is de uitdaging om met alle betrokkenen te puzzelen hoe we het zo eenvoudig mogelijk kunnen houden. Met de zorgmedewerkers op de eerste plaats, maar ook met de mensen van kantoor.”
Zowel voor de zorg als voor de administratie bepaalt ze hoe het prettig werkt en hoe we het simpel houden.

Hans is user experience (UX) specialist. Hans bedenkt hoe het dossier eruit komt te zien en weet goed welke keuzes leiden tot meer gebruikersgemak. “Thuis zijn mensen gewend om op internet te bankieren, sociale contacten te onderhouden en te winkelen. Dat werkt simpel en intuïtief, in een zorgdossier moet dat ook kunnen.” Hans zorgt dat je met een minimaal aantal klikjes vindt wat je wilt weten en kwijt kunt wat je kwijt wilt.

Wil je nog meer weten?

Bovenstaande is maar een tipje van de sluier. Wil je meer weten? Wij komen graag langs om meer te vertellen. Vraag het jouw contactpersoon van GeriMedica of neem contact met ons op via support@gerimedica.nl.